lördag 1 september 2012

Vit kladdkaka



Denna vecka var det min fika vecka på jobbet och det är alltid kul att överraska mina fantastiska kollegor med lite hembakat:), så denna gång blev det en vit kladdkaka hittade receptet på sötsaker.com men ändrade lite:), dubbelsats + lite mer choklad än som stod i receptet. Nedan följer receptet med de ändringar jag gjorde...

Vit kladdkaka

200 g smör
250 g vit choklad
4 ägg
4 dl socker
4 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Börja med att bröda en springform 26 cm diametern. Vispa ägg, socker & vaniljsocker. Smält smöret i en kastrull tillsätt den vita chokladen och låt smäla i smöret, rör om under tiden. Häll i äggsmeten och tillsätt vetemjöl och vispa med elvisp. Häll i springformen och grädda näst längst ner i ugnen 200 grader ca 20-25 min, kan behövas lite mer beroende på ugn täck då över med ugnsfolie så kakan inte bränns. Ta ut och låt svalna. Vill man kan man pudra över florsocker, jag valde att istället dekorera med blommor av sockerpasta och serverade med vispad grädde. Såååå gott men mäktigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar