tisdag 4 september 2012

Tapas med tjejerna.....





 
Igår hade jag lite tjejkompisar över på lite Tapas. Givetvis är ju dukningen en viktig del av en middag. Så efter kikat i Ikeas nya katalog fick jag inspiration till min duk, jag åkte och köpte ett billigt lakan på Jysk, köpte röd väggfärg Halmstad Färghus och målade 2 stora ränder på lakanet med en bred pensel. Sedan var det bara att duka i Spaniens färger. Tapasen bestod bla av hemmagjord Gazpacho, tapenade, grillade potatis halvor med flingsalt, spansk salami, lufttorkad skinka, Manchego ost (tips av en kollega). Vinet fick jag av min underbara kollega då hon hörde att jag skulle ha tapas kväll, passade utmärkt till alla smårätter. En härlig kväll med massor av skratt..... 
 
Gazpacho
1 burk krossade tomater
250 g grillade paprikor
1 st scharlottenlök
2 små pressade vitlöksklyftor
1/2 dl Olivolja
1 st buljongtärning + 1 dl vatten
Några droppar tabasco
Några droppar worhestersås
Cayennepeppar
 
Fräs löken och vitlöken i lite olja och tillsätt sedan resten av ingredienserna och låt koka ihop. Mixa sedan med mixerstav till en slät soppa. Smaka av det är en smaksak hur mycket tabasco och worhetersås man vill ha i. Det går även bra att låta gästerna själva tillsätta tabasco. Låt svalna i kyl, serveras kall och garnera gärna med gurka och lite räkor.
 
Tapenade
Gröna oliver
Soltorkade tomater
Olivolja
Sardeller
Vitlöksklyta/or
 
Jag hittade ett recept men tyckte inte det stämmde så bra så här får man testa sig fram. Resultatet blev väldigt väldigt gott. Mixa samman allt med en stavmixer, låt stå och dra sig i kylen lite innan det är dags för att serveras.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar