måndag 16 juni 2014

Kladdkaka med chokladbollssmet

 
Denna kladdkakstårta är en riktig höjdare enligt barnen, den har allt de älskar. Kladdkaka, chokladbollssmet, grädde och jordgubbar på toppen. Jag måste väl erkänna att visst var den väldigt god men oj så mäktigt den var, räcker med en liten bit. Jag tog en omgång och var nöjd och glad, barnen tog 2 omgångar. Passar vid alla tillfällen, kan välja att dekorera den med vad som helst bara fantasin och smak sätter gränser.
 
Kladdkaka med chokladbollssmet
 
Kladdkaka (receptet är till en sats)
2 ägg
2 dl socker
100 g smör
4 1/2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
2 dl mjöl
 
Chokladbollssmet
200 g smör
2 dl socker
6 dl havregryn
1/2 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
1 tsk kaffe
50 g ljus/mörk smält choklad
 
Börja med att göra kladdkakorna (2 st). Börja med att bröda en 20 cm springform. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en skål och häll över i äggsmeten. Tillsätt det smälta smöret och vispa med elvisp till en jämn fin smet. Häll smeten i formen och in i ugnen på 175 grader i ca 15-20 min. Jag gjorde mina kladdkakor dagen innan, vilket funkar alldeles utmärkt.
 
Börja med att låta smöret till chokladbollssmeten bli rumsvarmt. Blanda samman den rumstempererade smöret med sockret tills det är alldeles grynigt.Tillsätt därefter havregryn, kakao, vaniljsocker och kaffe. Rör om. Häll till sist i den smälta chokladen. Blanda runt ordentligt. När chokladbollssmeten är klar, lägg ett lager på den ena kladdkakan. Se till att det blir jämt och fint, därefter lägger man på den sista kladdkakan. Dekorera med pärlsocker eller kokos. Då det är sommar passar det utmärkt med att dekorera med jordgubbar. Servera gärna med en klick grädde eller varför inte en riktigt god vaniljglass.
 
Tips!! Låt stå i kylen 30-45 min innan man serverar den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar