lördag 29 november 2014

Saffranskakor doppade i vit choklad och krossade polkagrisar


Då var det dags att testa en ny julkaka i år. Dessa är helt ljuvliga enligt mig som älskar allt som har med socker att göra :). Går att förbereda och frysa in för att sedan plocka fram och då doppa i choklad och strö på krossade polkagrisar. Serveras när de stått i kylen en liten stund så chokladen hunnit stelna.

Saffranskakor

125 g rumstempererat smör
2 1/2 dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
0,5 saffran
2 tsk rom (funkar säkert med någon annan sorts starksprit också)
1,5 tsk bakpulver
4 dl mjöl
En nypa salt

Strösocker till att rulla i

Vit choklad
Krossade polkagrisar

Börja med att lägga saffran i rom och låt dra i ca 30 min. Vispa smör och socker pösigt med elvisp, tillsätt sedan ägget och vispa igen. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll i saffransromen i smörsmeten och vispa igen snabbt. Häll sedan i de torra ingredienserna och arbeta till en smidig deg, jag valde att göra det för hand (ingen elvisp). Jag valde sedan att rulla ganska små bollar då jag ville ha dem lite mindre. Välj själv hur stora du vill kakorna ska bli. Rulla sedan bollarna i socker och lägg på bakplåtsklädd plåt. Platta till bollarna något och grädda i mitten av ugnen i ca 7-10 min, håll koll de får absolut inte bli brända. Låt sedan svalna. Smält vit choklad över vattenbad och doppa sedan hälften av den avsvalnade kakan i chokladen och strö på krossade polkagrisar. Låt stå svalt en stund innan de serveras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar