måndag 3 november 2014

Hemmagjord Granola


När vi var i San Fransico förra månaden åt jag hotellets hemmagjorda granola som var så god. Så fick för mig för ett par dagar sedan att jag ville göra min egen granola med de nötter och frön jag gillade. Idag åt jag min hemmagjorda granola till lunch och mmmm.... vad god den blev och det var inte alls lurigt att göra. Detta recept som är mitt egna påhittade tänkte jag ha med i månadens sötsak på Sötasaker (Amelia) då jag tycker att tranbär för mig är lite höstkänsla. Nedan följer mitt egna recept på hemmagjord granola.

Hemmagjord Granola

3 dl havregryn
2 dl fiberhavregryn
1 dl kokos
1 dl solrosfrön
1 1/2 dl cashewnötter
1 1/2 dl mandlar
1 msk chiafrön
0,75 dl linfrön
0,75 dl pumpafrön
1 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
3 msk kokosolja
0,75 dl honung
0,5 dl vatten
0,5 dl rapsolja
1 dl tranbär
0,5 msk rörsocker

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Blanda samman de torra ingrediensena i en skål. Häll kokosolja i en skål tillsammans med honungen, hetta upp i kastrull eller i micron så det smälter samman, ska ej koka. Blanda sedan ner rapsolja och vatten. rör runt. Häll blandningen i skålen med de torra ingredienserna. Ta fram en djup bakplåt och lägg bakplåtspapper på. Häll ut blandningen på den bakplåtsklädda plåten. Sätt in i mitten av ugnen, rör runt lite då och då. Efter ca 25-30 min är granolan klar. Den ska ha fått fin gyllenbrun färg, akta så du inte bränner den. Häll upp i burk och förvara i skafferiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar