tisdag 1 april 2014

Frukostbullar med chiafrön



 
Det var länge sedan jag delade med mig av något egengjort frukostbullsrecept. Fick tips av en kollega att testa chiapuddning till frukost och köpte då hem chiafrön. På denna förpackning fick jag inspiration av ett brödrecept, så det var bara att plocka fram bunken, kolla vad som fanns i skafferiet och börja. Det blev lite grövre mellanmåls bullar, gillar man frön, gillar man dessa. Som vanligt har jag inga mängder på allt när jag testar mig fram men nedastående ingredienser använde jag. Chiafrön är rika på omega-3, fiber och protein och är ett frö som man ser allt mer i hälsosammanhang.
 
Frukostbullar med chiafrön
 
50 g jäst
5 dl ljumet vatten
olivolja
chiafrön
solrosfrön
linfrön
agavesirap
grovt dinkelmjöl
vetemjöl
en nypa salt
 
Som vanligt är det bara att lösa upp jästen med ljummet vatten och sedan tillsätta agavesirap, olivolja chiafrön, solrosfrön, linfrön och salt. Rör om, tillsätt nu mjölet. När du fått en fin deg låt jäsa ca 45 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader. När degen jäst färdigt, rulla till lämpliga bullar och lägg på bakplåtsklädd plåt. Låt jäsa ytterliggare ca 30-40 min och sedan in i ugnen ca 12-15 min (beroende på ugnen). Låt inte de vara inne för länge då blir de torra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar