lördag 11 januari 2014

Chasewnöttsbollar med choklad och kokos och Gojibollar rullade i kokos

 
Efter varit på Raw Food Cafe med en vän blev jag hel frälst, vilken god lunch det blir att testa att göra valnötsburgare i helgen.Vi började då prata om nyttigare alternativ till fika och fick ett tips och sedan ville jag testsa något nytt med Gojibär som jag inhandlade för ett tag sedan.
 
Hittade ett recept och då jag inte hade allt fick jag improvisera. Hade inte allt hemma på min väns recept heller så hoppade över en ingrediens men så goda bollarna blev. Kan varmt rekomendera dessa till en kopp kaffe istället för en sötsak.
 
Cashewnöttsbollar toppade med choklad och kokos
 
3,5 dl naturella cashewnötter
3 tsk kanel
2 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker (av bättre kvallitet)
2 dl russin
2 msk honung
Kokos
Smält choklad
 
Kör nötterna i en matberedare eller med en stavmixer tills det blir fint mjöl. Tillsätt sedan kryddorna och kör igen. Tillsätt sedan russin och honung. Kör tills det blir en jämn kletig smet. Rulla till fina bollar. Vill man kan man nu smälta choklad och doppa toppen och sedan doppa i kokos. Jag tycker de ser lite lyxigare ut om man gör det. Låt stå i svalen en stund innan de serveras. Det blir ganska många så går utmärkt att halvera receptet om man inte vill ha allt för många.
 
Gojibollar
 
0,5 dl valnötter
0,5 dl mandlar
0,5 dl gojibär
0,5 dl fiberhavregryn
1,5 msk honung
1 krm kardemumma
1 msk sojamjölk
0,5 dl russin
kokos
 
Mixa nötterna och gojibären i en matberedare eller med mixerstav till så fins mjöl som möjligt.Tillsätt sedan kardemumma, honung och sojamjölk. Kör igen. Tillsätt sedan russin och fiberhavregryn och kör igen tills det blir en ganska jämn smet. Rulla till bollar och rulla sedan i kokos. Låt stå i kylen ett tag innan de serveras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar