måndag 9 juli 2012

Piroger




Med barn hemma sjuka hinner man med en del annat också. Har idag bakat piroger som är utmärkt utflyktsmat att ha med sig. Jag och killarna testade köttfärspirogerna till lunch och föll väl ut, då vågar man göra fler med andra fyllningar. Det är enkelt och göra och tar inte särskilt lång tid. Skönt att ha lite smått och gott infryst i väntan på den riktiga sommaren. Imorgon blir det till att göra laxpaj att frysa in.....

Pirogdeg ca 15 st

80 g smör
30 g jäst
3 dl mjölk
ca 7 dl vetemjöl
En nypa salt
Ägg till pensling

Smält smör och tillsätt mjölk, låt det blir rumstempererat och blanda med jästen. Blanda sedan i övriga ingredienser och låt jäsa ca 30 min. Kavla ut och tryck ut runda ringar med hjälp av tex en skål. Jag hade en grötskål ca 14 cm i diameter. Lägg i önskad fyllning ( ex köttfärsfyllning eller alt skinka med fetaost) vik över kanten och fäst med gaffeltryckningar. Pensla med ägg och in i ugnen i 200 g i ca 10-12 min, tills de fått fin färg. 

3 kommentarer:

  1. Med så god lunch blir killarna snabbt friska.
    Ha en riktigt skön sommar.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Piroger är verkligen bra att ha på lut i frysen. Jag som är lite lat köper färdig pizzadeg och gör piroger av det istället. Väldigt praktiskt!
    Ha det gott /Emma

    SvaraRadera
  3. Bra tips Emma om man inte orkar göra egen deg:) har jag faktiskt aldrig tänkt på:). Nu är mina slut och funderar på att göra nya ...

    SvaraRadera