söndag 29 januari 2012

Morotsmuffins



Då var jag i bakartagen igen, det är så kul att baka och framförallt när man hittar nya roliga recept. Dessa morotsmuffins hittade jag i senaste Ica Buffe, men hade inte riktigt alla ingredienser hemma så improviserade lite och blev väldigt bra. Jag testade även de på barnen och fick topp betyg. Så dessa passar både vuxna och barn. Det är något mittemellan kaka och bröd tycker jag. Nedan följer receptet det jag bytte ut till står i parantes.

Morotsmuffins 12 stora eller 40 små

3 ägg

1 dl socker
2,5 dl kesella 10 % (alt 2,5 dl turkisk yoghurt)
3 3/4 dl rågsikt (ca 2 dl rågmjöl och 1 3/4 dl vetemjöl)
1 dl vetegroddar
2 tsk bakpulver
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingefära
1 krm salt
3 dl finrivna morötter

Vispa ägg och socker poröst tillsätt sedan kesella alt yoghurt, vispa igen. Blanda rågsikt, bakpulver, kanel, ingefära och salt, blanda sedan tillsammans med äggsmeten. Blanda ner de finrivna morötterna. Smörj en muffinsplåt med rapsolja och fördela smeten i formarna toppa med pumpakärnor eller solroskärnor. Grädda i ugnen 225 grader i ca 20 minuter. Väljer man att göra dem mindre grädda i samma temperatur men i ca 12-15 minuter. Låt svalna och skär runt varje muffins så att de lossnar och lyft upp försiktigt. Jag valde att använda formar istället för att smörja plåten.

Lycka Till !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar