lördag 15 februari 2014

Choklad cheesecake



 
Kom precis på att jag glömt tipsa om denna underbara chokladchesscaken. Den tar 2 dagar att göra så man får ha lite tålamod. Denna gjorde jag till min underbara bror när han fyllde 30 år i januari och det blev en succé. Då det är en cheesecake är mer för vuxna än barn. Nedan följer receptet om ni vill testa. Utlovar en succé när ni bjuder på den.
 
Choklad cheesecake
 
Oreobotten
1,5 pkt oreokex
50 gram smör
 
Chokladcheescake
900 g philadephiaost
2 1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
4 ägg
200 g mörk choklad
 
Minttryffel
1 dl grädde
15 g smör
300 g vit choklad
1 tsk pepparmintsarom
 
Dekoration
50 g mörk choklad
3 dl grädde
vaniljsocker
Oreokex
 
Börja med att sätt ugnen på 175 grader. Mixa kexen i en matberedare eller stavmixer och smält smöret och blanda i till en jämn kaksmet. Tryck ut smeten i en springform ca 24 cm. Vispa upp philadelphiaost, socker, vaniljsocker och ägg. Smält chokladen i ett vattenbad och rör i smeten. Häll fyllningen på oreokexbotten och grädda i ugnen ca 40-60 min (beror på ugnen hur länge den ska vara inne. Håll koll får inte brännas). Kakan ska vara lite kladdig i mitten. Låt stå i frysen några timmar eller över natten (jag valde över natten) täck med plastfolie. Dag 2 eller efter flera timmar fortsätter du med minttryffeln. Lägg alla ingredienser i en kasatrull. När chokladen är smält dra av kastullen från plattan och låt svalna helt innan du häller den över cheescaken. Låt stelna i frysen minst 4 timmar, täck med plastfolie. Smält chokladen (50 g) och ringla över cheesecaken så det blir ett snyggt mönster. Ställ in i kylen under tiden och vispa grädden men lite vaniljsocker i. Spritsa sedan grädden på cheesecaken och dekorerea med oreokex. Har cheescaken stått i frysen innan du spritsar grädden låt stå framme i ca 20-30 min innan du spritsar på grädden. Så att den inte är för hård när den serveras. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar