lördag 6 juli 2013

Vaniljpannacotta med rabarberurd

 
Hade lite gäster igår och då är det alltid kul att testa något nytt. Det nya för kvällen var en efterrätt jag länge velat testa. Vaniljpannacotta har jag gjort tidigare men inte med rabarbercurd på toppen. En mycket lyckad kombination. Älskar när man kan använda det man har i trädgården på sommaren så som rabarber och egna jordgubbar.
Gjorde om receptet lite.....
 
Vaniljpannacotta med rabarbercurd
 
Vaniljpannacotta
3 dl grädde
1 blad gelatin
1 vaniljstång
4 msk strösocker
 
Rabarbercurd
300 g rabarber
Några söta jordgubbar
1 citron (saften)
75 g socker
2 ägg
30 g smör
 
Börja med vaniljpannacottan. Koka upp grädde med socker, vaniljstång. Blöt lägg gelatinbladet ca 5 min. Ta upp vanijstången och blanda i gelatinbladen. Häll upp i glas eller skålar och ställ svalt i minst 5 timmar.
 
Skala och finhacka rabarbern. Lägg i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt socker och citronsaft. Låt koka upp försiktigt. Lägg i jordgubbarna och låt sjuda i ca 5 min. Mixa allt och tillsätt smör och ägg. Vispa runt ordentligt så inte äggen skär sig i curden. Låt sjuda ca 10-15 min, tills det tjocknad då är det klart. Ställ svalt. Lägg på curden när efterrätten ska serveras. Dekorera med jordgubbar.
 
Hoppas det smakar!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar