måndag 22 juli 2013

Rabarbercheescake med glass och cookiesmulor

 
Denna efterrätt hittade jag i en tidning Söta desserter, men förenklade den något. Nu vet jag inte hur det hade smakat om jag gjort egen glass och egna kaksmulor, men oj vad god denna efterrätt var. Har ni fortfarande rabarber kvar i trädgården testa för tar inte lång tid att göra. Vill ni ha den röd ta det röda på stjälkarna. Min blev grön då jag tog mycket av det gröna.
 
Rabarbercheescake med glass och cookiesmulor (4 glas)
 
Kompott
 
ca 5 dl skurna rabarber
1 dl vatten
1 dl socker
 
Saltkolasås
 
1 1/2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 dl strösocker
50 g smör
1/2 tsk flingsalt
 
Vaniljglass och chokladchipcookies
 
Skär rabarbern i tunna bitar (skala om de är grova). Lägg bitarna i en kastrull och häll på vattnet, låt koka tills det mjuknat några minuter. Tillsätt sockret och koka tills sockret smält och det blivit en kompott. Dra av från plattan och låt svalna. När det svalnat häll upp i glas, burkar..... 
 
Saltkolasåsen
Häll grädde och sirap i en kastrull och tillsätt socker och smör. Koka upp och sjud under omrörning tills såsen tjocknat och blivit ljusbrun. Rör i saltet. Låt svalna.
 
När rabarberkompotten svalnat och det är dags att servera efterrätten lägg på glass på kompotten och därefter krossade chokladchipcookies och ringla till sist över saltkola såsen och dekorera med en tex lavendel.
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar