onsdag 6 mars 2013

Västerbottenpaj

 
Jag blev så sugen på västerbottenpaj häromdagen och hade allt hemma utom ägg. Tur man har en granne man kan låna lite av:). Västerbottenpaj är såååå gott och tar ingen tid att göra. Enkelt, snabbt och gott. Tycker det passar både som en liten förrätt och som en enklare huvudrätt.
 
Västerbottenpaj
 
Pajdeg
125g smör
1 ägg
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
 
Blanda smör, salt och vetemjöl och tillsätt sedan ägget. Arbeta samman till en smidig deg. Låt stå svalt ca 20-30 min. Tryck sedan ut i form och nagga botten. Grädda skalet i ugnen 200 g ca 10 min. Håll koll så pajskalet inte blir brännt
 
Fyllning
4 ägg
300g riven västerbottenost
2,5 dl mellangrädde
1 dl mjölk
salt och svartpeppar
 
Vispa samman ägg, mellangrädde, mjölk. Tillsätt sedan västerbottenost och salt och peppar. Häll i pajskalet och grädda mitt i ugnen ca 20-30 min. Hur länge beror lite på ugnen. Pajen är klar när fyllningen stannat och fått en jämn och fin färg. Servera gärna med en klick creame fraiche och löjrom.
 


1 kommentar: