lördag 2 mars 2013

Chokladrutor med toscatäcke


Det var min fikavecka på jobbet och det är alltid kul att testa nya recept, denna kaka är helt ljuvligt god och är enkel att göra. Recpetet hittade jag på Lelia bakar blogg, jag är väldigt förtjust i vaniljsocker så har lagt till det i receptet.

Chokladrutor med toscatäcke
  • 175 g mjukt smör
  • 3 dl strösocker
  • 1 ½ dl kakao av god kvalitet
  • ½ dl ljus sirap
  • 1 nypa salt
  • 3 ägg
  • 1 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker av bättre kvalitet

Toscasmet

  • 75 g smör
  • 1 ½ dl ljus sirap
  • ¾ dl matlagningsgrädde
  • 3 dl strösocker
  • 200 g kokosflingor
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa samman strösocker, smör, vaniljsocker så det blir vitt och krämigt. Rör i kakao, sirap och salt. Rör i ett ägg i taget och blanda sedan i vetemjölet till en jämn smet. Lägg bakplåtspapper i en plåt med kant och häll ut smeten. Grädda kakan mitt i ugnen ca 25-35 min beroende på ugn. Kakan ska vara lite kladdig. Gör under tiden toscasmeten. Häll i smör, sirap, matlagningsgrädde och socker i en kastrull. Låt koka samman 5 min. Häll i kokosen och låt koka upp och ta sedan bort från kastrullen från plattan. Häll över smeten över chokladkakan och grädda ytterligare i ugn ca 10 min. Ta ut och låt svalna innan rutorna skärs till.
-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar