tisdag 27 september 2011

Panforte med kaffe och apelsin







På fredag ska jag ha lite tjejer över för vinprovning. Innan vi börjar vår vinprovning ska vi äta lite lätt ihop och en liten sötsak måste ju finnas på buffébordet. Jag gjorde dessa ikväll och mmm.... så goda, var ju tvungen att smaka. Lätta att göra och himmelskt goda. Receptet följer nedan om ni vill testa att göra dom.


Panforte med kaffe och apelsin (ger ca 40 bitar)

150g mörk choklad
1 dl honung
1 1/2 dl socker
250 g cashewnötter (funkar även med andra nötter eller blanda)
100 g torkade aprikoser eller annan torkad frukt
rivet skal av 1 apelsin
1 dl vetemjöl
2 msk riktigt starkt kaffe
ev florsocker att pudra över vid servering

Sätt ugnen på 150 g. Smörj kanterna på en form 20 x 20cm täck botten med bakplåtspapper. Hacka chokladen fint. Blanda honung och socker i en kastrull. Värm på svag värme tills det börja smälta, höj sedan värmen och låt koka under omrörning i ca 2 min. Ta kastrullen från värmen och häll i chokladen och rör om tills det smällt. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och blanda väl. Bred ut smeten i formen och tryck ut ordentligt. Grädda mitt i ugnen ca 35 min, ta ut och låt svalna och ta sedan ut panforten ur formen. Låt svalna helt innan de skärs i bitar. Pudra med ev florsocker vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar