söndag 23 september 2018

Raw Blåbärscheesecake



Jag älskar blåbär! Igår fick mina gäster vara testpersoner till en en raw blåbärscheescake, receptet hittade jag när jag satt och väntade på min tur hos läkaren i en tidning och blev såååå sugen på att testa. Jag blev inte besviken och mina gäster verkade inte heller vara besvikna på denna lite lättare efterrätt.

Raw Blåbärscheesecake ca 8 bitar

Botten
2 1/2 dl solroskärnor
2 msk kokosolja
2 msk agavesirap
en nypa kardemumma

Fyllning
2 dl cashewnötter
2 msk kokosolja
100 g vit choklad (eller kakaosmör)
2 msk vatten
2 dl blåbär
1 msk agavesirap
1 krm vaniljpulver
1/2 citron, saften
1/2 citron, rivet skal

Börja med att blötlägga cashewnötterna i minst 5 timmar. Gör botten. Mixa solroskärnorna till mjöl. smält kokosolja och blanda samman med solrosmjöl, kardemumma och agavesirap. Tryck ut den färdigblandade degen jämt i en springform 24 cm. Gör fyllningen. Smält kokosolja och vit choklad i en kastrull rör om så det inte bränner fast. Häll av vattnet från cashewnötterna. Mixa cashewnötterna, blåbär, agavesirap, vatten, vaniljpulver, saften av en halvcitron och rivet skal av en halvcitron i en mixer till en slät smet. Häll i den smälta chokladen och kokosoljan och mixa igen. Häll sedan smeten över botten och ställ i kylen ett par timmar innan servering så den hinner stelna. Jag satte min lite i frysen för att påskynda det hela lite.  Mycket fräsch efterrätt och framförallt väldigt enkel att göra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar