torsdag 12 november 2015

Raw chokladbollar


För ett tag sedan hittade jag ett recept i en tidning som jag bara var tvungen att testa och när jag väl skulle fixa dessa ljuvlig raw chokladbollar hade jag inte alla ingredienser hemma så hittade på lite med det jag hade hemma.

De blev super goda, en riktig succé. Nedan följer mitt egna recept på raw chokladbollar. Testa gärna ni blir inte besvikna.

Går bra att frysa in och plocka fram när man är sugen på något gott.


Raw chokladbollar

200 g urkärnade dadlar
1 dl kokosmjöl
1 dl majsmjöl
2 dl havregryn
2 dl fiberhavregryn
4 msk kokosolja
4 msk agavesirap
4 msk kakao
3 msk kallt kaffe/espresso
2 krm salt alt flingsalt
1 1/2 dl kokosflingor

Garnering

Cashewnötter
Mandel
Kokos

Börja med att mixa dadlarna i en matberedare eller med mixerstav till en slät smet. Tillsätt kokosmjöl, majsmjöl, havregryn, olja, agavesirap, kakao, kaffe/espresso, smulat flingsalt/salt. Mixa till en slät smet. Tillsätt sedan fiberhavregryn och kokosflingor och och rör runt. Forma till runda bollar i önskad storlek.

Hacka nötterna och blanda samman med kokos. Rulla sedan bollarna i nöthacket. Ställ svalt minst 1 timme innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar