söndag 24 november 2013

Saffranspannacotta


Det börjar så smått gå mot jul och det kliar i fingrarna på mig, vill göra massor av juliga desserter, godis och kakor. Igår (lördag) gjorde jag första juliga desserten en saffranspannacotta. Då våra barn inte är så förtjusta i saffran gjorde vi en vanlig vaniljpannacotta till dom. Gillar man saffran lovar att den här desserten blir en succé. På toppen har jag hemmagjorda pepparkakor som jag krossat. Receptet nedan räcker till 4 st små burkar på 0,75 dl.

Saffranspannacotta

3 dl grädde
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1,5 gelatinblad
3/4 av ett saffrans paket

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min. Häll upp grädde, socker, vaniljsocker och saffran i en kastrull. Låt koka upp, ta av från plattan och blanda i gelatinbladen. Rör försiktigt runt. Häll sedan upp i små burkar eller små glas. Ställ i kylen i minst 4-5 timmar. Innan serveringen lägger man på krossade pepparkakor och givetvis är går det bra med köpta men känns lite extra lyxigt med hemmagjorda. En riktig helg dessert.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar