lördag 17 mars 2012

Amerikansk cheesecake med blåbär


Denna vecka har varit min fika vecka på jobbet och fredagar är det alltid lite extra kul att ha med sig något hembakat. Så jag gjorde denna underbart goda amerikanska cheesecake med blåbär och bjöd på. Uppskattad. Ni som inte testat denna bara måste göra den. Väldigt enkel att göra. Bilden är inte den bästa då jag fotade med min mobilkamera, mycket finare i verkligheten. Nedan följer receptet.

Amerikansk cheesecake med blåbär

Kexbotten
300g digestivekex
150 g smör

Cheesecakesmet
600 g philadelphiaost
2 1/2 dl kesella
1 dl strösocker
1 dl majsstärkelse
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1 1/2 dl blåbär

Sätt ugnen på 175 g. Krossa kex i en mixer och tillsätt det smälta smöret. Platta ut i en form med löstagbarkant. Grädda 10 min mitten av ugnen. Låt svalan lite. Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål, blanda i majsstärkelse, strösocker och vaniljsocker. Rör i ett ägg i taget och tillsist vispgrädde. Smält chokladen i vattenbad och blanda sedan i den smälta chokladen med smeten. Häll smeten över kexbotten och strö tillsist över blåbär. Grädda kakan mitten av ugnen i ca 40 min. Täck den med folie när den blivit gyllenbrun, så att den inte blir för mörk. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i ca 30 min. Låt stå i kylen för servering och serveras kall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar