tisdag 22 november 2011

Lussekatter....



På söndag är det första advent och då är det dags att sätta upp lite ljusstakar, stjärnor och lite ljus i trädet utanför. Det är en mysig tid vi har framför oss, jag gillar verkligen julen med allt som hör till. Den hemmagjorda glöggen vi satte för ca 3 veckor sedan skall hällas upp på flaskor på fredag och givetvis måste vi tjuvstarta då med att provsmaka, brukar annars försöka hålla mig till första advent. Något juligt gott måste man äta till glöggen och idag bakade jag lussekatter med saffran som jag tänke vi kunde ha till. Det doftar ljuvligt i huset nu.

Lussekatter

50 g jäst
125-150 g smör
5 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
2 pkt saffran
1,4 l vetemjöl

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smör och tillsätt sedan mjölk, låt det bli fingervarmt och häll sedan över jästen och rör runt. Tillsätt socker, kardemumma, salt, saffran och tillsist mjölet. Låt jäsa övertäckt i ca 30 min. Knåda degen på mjölat bakbord och gör lussekatter. Låt sedan lussekatterna jäsa på bakplåtsklädda plåtar i ca 20 min. Pensla med ägg och sätt sedan i russin. Grädda mitten av ugnen i ca 6-10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar